Minerva. Episodul cinci.

Vadul Leucii, 11 august 2006, ora 10.am

Nu reusisera sa obtina nimic de la mine in seara trecuta. Nu luasem legatura cu nimeni, stiam ca lasasera o coada pe urmele mele. Probabil ca isi inchipuiau ca totusi transmisesem ceva semnale cuiva, ca nu as fi venit degeaba pana la Camp-Motzi.Dar fusese doar o pura diversiune din partea mea.
Am scos cu grija manuscrisul din ascunzatoare, m-am asigurat ca nu ma urmareste nimeni, apoi m-am asezat pe un pat de muschi la poala unui fag si am continuat sa-l rasfoiesc.
“…Dupa cum bine stiti, iubitii mei, Biblia trebuie citita ca pe o suma de epistole, de scrisori care sunt adresate fiecarui credincios. Fiecare isi ia din izvorul ei nesecat atat cat are nevoie. Si cat poate. Nimeni nu poate bea toata apa unei fantani, oricat de buna ar fi ea, si oricat de insetat ar fi. Exista niste limite la care noi,muritorii de rand suntem supusi. Doar sfintii si martirii le pot transcende. Noi, romanii, trebuie sa fim siguri atat de credinta noastra cat si de limitele noastre. Suntem nestiutori in multe din tainele vietii ,dar putem invata.Pentru aceasta avem nevoie de credinta si de dorinta de a sti. Asa cum unii oameni sunt robii banilor, nu pentru a face ceva bun cu ei pentru semenii lor, asa poate sa apara foarte usor pacatul de a dori sa stii ca sa fii deosebit de ceilalti sau pentru frumusetea si satisfactia intelectuala pura. Nu este vorba despre asa ceva,fratii mei. Ce veti invata va fi doar pentru a aduce bine si dreptate in jurul vostru, si nimic pentru voi.
Azi am sa va vorbesc despre logica. O sa va invat sa nu cadeti in capcana logicii sau a logicienilor. Stiti, ca pe parcursul dezvoltarii stiintei,mai ales a mecanicii cuantice la inceputul acestui secol, au aparut logicile polivalente,bazate pe probabilitati. Sunteti familiarizati cu logica binara in care un lucru este ori adevarat ori fals. Tertium non datur. Toate aceste sofisticarii intelectuale isi au izvorul in incapacitatea noastra de a percepe intregul, decat prin partile sale. Logica lumii este de fapt monovalenta. Un lucru este adevarat sau nu exista. Va spun toate acestea pentru ca veti intra in conflict cu ideologii si ideologi, cu doctrine si curente politice. Va trebui sa fiti pregatiti. Apoi, despre probabilitati. Matematica, prin regina ei, teoria numerelor poate fi inselatoare.Avem doua evenimente esential diferite cu aceeasi probabilitate, zero.Unul este evenimentul imposibil, altul este evenimentul pe care nici o lege nu-l interzice sa se intample, dar pana acum el nu a avut loc. Nimic nu interzice ca toate moleculele de aer din aceasta camera sa se miste toate intr-o anumita directie,dar nimeni pana  acum nu a observat asa ceva…”
Lectura era captivanta dar nu intelegeam de ce cauta SRI-ul manuscrisul.Unde era pericolul pentru siguranta nationala?  Am reintrodus manuscrisul in ascunzatoare, asigurandu-ma ca nimeni nu m-a vazut.

Leave a Reply

